Filharmonia w kwietniu

Propozycje repertuarowe Filharmonii Wrocławskiej zaplanowane na kwiecień można opisać jednym słowem: różnorodność.

Mozaika dźwiękowej teraźniejszości, czyli porozmawiajmy o polskiej muzyce współczesnej.

Na pytanie o stan polskiej muzyki współczesnejodpowiedzi szukają twórcy festiwalu Musica Polonica Nova. Tegoroczna odsłona festiwalu odbędzie się we Wrocławiu w dniach od 4 do 12 kwietnia pod hasłem: „Mozaika dźwiękowej teraźniejszości”. Współczesna muzyka polska jest bowiem różnorodna i bogata jak mozaika, złożona z wielu gatunków, kierunków, stylów i głosów. Próbujemy uchwycić jej esencję i odpowiedzieć na pytanie: jaka jest nowa muzyka polska?
Podczas piętnastu koncertów, które złożą się na tegoroczną edycję, usłyszymy sześćdziesiąt kompozycji, w tym liczne prawykonania, z których zawsze słynął wrocławski festiwal. Musica Polonica Nova to jednak nie tylko czyste słuchanie, a także aktywne uczestnictwo. Dlatego w programie znajdą się warsztaty i spotkania, które przybliżą naszym gościom świat muzyki współczesnej.

Muzyczne eksperymenty…

„Najciekawszy talent gitarowy Niderlandów zamienia muzykę w „wielobarwny film” dla uszu. W jego wykonaniu muzyka brzmi jak film panoramiczny, pełen zmiennych nastrojów i ekscytującychzwrotów akcji” – tak o Bramie Stadhoudersie,młodym holenderskim kompozytorzenapisał jeden z dziennikarzy. Kto myśli, że klasycznie wykształceni muzycy nie „dogadają” się na scenie z improwizatorami, powinien koniecznie przyjść 6 kwietnia do Filharmonii.UtwórHenosis(Jedność) to nietypowe, acz znakomite połączenie możliwości chóru z żywiołem jazzu. Partię gitarową wykona sam Stadhouders, a na saksofonie zagra Grzegorz „Grzech” Piotrowski znany ze współpracy z gwiazdami polskiej sceny rozrywkowej, m.in. z Reni Jusis, Kasią Kowalską, zespołem Budka Suflera. Towarzyszyć im będzie Chór Filharmonii Wrocławskiej.

Wielkanocne refleksje…

Siedem razy mówił Chrystus do swego Ojca i ludzi. Wszystkie te zdania, choć rozproszone w świadectwach Ewangelistów, dopełniają się, tworząc przejmujący testament wybaczenia, zbawienia, troski, samotności, cierpienia, zwycięstwa i zawierzenia w modlitwie.This cantata follows Christ’s final utterances at the Crucifixion, meditating on each to form a dramatic and emotional sequence. Both the vocal and instrumental parts draw on characteristic models: Lutheran baroque techniques for the chorus, and the sophisticated British and Polish 20th century traditions of writing for the string orchestra.W Niedzielę Palmową – 13 kwietnia– w wykonaniu Orkiestry Leopoldinum zabrzmi kantataSiedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżuszkockiego kompozytora Johna MacMillana.Podczas koncertu wykonane zostaną również Koncert skrzypcowy E-dur i Koncert skrzypcowy a-moll Johanna Sebastiana Bacha. Żarliwie religijny Bach będzie bohaterem koncertu specjalnego w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierownictwem Jarosława Thiela oraz zaproszonych solistów. Zgodnie z tradycją prezentowania utworów pasyjnych w Wielkim Tygodniu w tym roku – 16 kwietnia– zachęcamy Państwa do wysłuchania BachowskiejPasji wg św. Jana.

Okulary Beethovena…

Twórczość jednego z klasyków wiedeńskich przewija się w kwietniowym repertuarze bardzo często. Podczaskwietniowych koncertów zespołów Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy zarówno „wielkie” (pod względem formalnym) jak i kameralne dzieła kompozytora, o którym Hector Berlioz miał powiedzieć: „Wierz mi, że ten, kto to napisał [III Symfonia], nie był zwykłym człowiekiem”.
24 kwietnia urocze wnętrze wrocławskiego Ossolineum po raz kolejny gościć będzie muzyków NFM Ensemble, którzy przeniosą nas do świata kameralistyki. „Kameralistyka wyrosła z tradycji domowego muzykowania – jest jak rozmowa inteligentnych ludzi w salonie. Jeśli interesuje nas dialog, jeżeli chcemy obserwować ścieranie się wybitnych osobowości – muzyka kameralna jest właśnie dla nas!” – mówi prowadzący koncerty oraz spotkania z artystami Lech Dzierżanowski. A okulary Beethovena? Pojawią się podczas tego koncertu w żartobliwym utworze Duet Es-dur„Dla dwóch okularników obbligato”.

„A więc i on jest tylko zwyczajnym człowiekiem” – miał rzec Beethoven o Napoleonie, kiedy dowiedział się o koronacji Bonapartego na cesarza Francuzów. Rozjuszony kompozytor wymazał dedykację III Symfonii przeznaczaną dla Napoleona. Pozostawił na karcie tytułowej utworu jedynie słowa: „Symfonia bohaterska skomponowana dla uczczenia pamięci wielkiego człowieka”. „Eroikę” – bo o niej mowa – usłyszycie Państwo podczas „podwójnych koncertów”(25 i 26 kwietnia) w Filharmonii Wrocławskiej.Dopełnieniem koncertów będą równieżTaras Bulba LeošaJanáčka oraz Koncert skrzypcowy op. 14 Samuela Barbera. Symfonikom towarzyszyć będzie Marcin Markowicz, który dzięki niezwykłemu talentowi oraz charyzmie w „świeży” sposób interpretuje zarówno klasyczny, jak i współczesny repertuar skrzypcowy.

Papież z dalekiego kraju…

27 kwietnia,w dzień kanonizacji Jana Pawła IImuzycy zespołów Filharmonii Wrocławskiejzapraszają do uczestnictwa wkoncercie specjalnym zorganizowanym dla uczczenia tej radosnej okazji i uhonorowania Papieża-Polaka.We wnętrzu kościoła św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława instrumentaliści i śpiewacy pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykonają program będący rekonstrukcją tzw. liturgii salzburskiej, czyli repertuar, który z powodzeniem mógł być wykonany pod koniec XVIII wieku podczas jednego z nabożeństw. Oprócz Mszy B-dur Mozarta zabrzmi także jego motet Alma Dei Creatorisoraz trzy sonaty kościelne, które zostaną wykonane – zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą i OrdinariumMissae – naprzemiennie z częściami mszy.

Dodaj komentarz